Monday 6 October 2014

Orang Asli Simpang Pulai Bantah projek yang ceroboh tanah adat

Kira-kira 100 orang asli dari 4 buah kampung di Mukim Sungai Raya, daerah Kinta, Perak berkumpul pada 5hb Oktober di Kampung Jantung Baru untuk mendengar taklimat tentang sebuah projek agro-tourism yang memajakkan tanah seluas 300 ekar oleh Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak kepada syarikat Obor Hasil Sdn Bhd untuk mengusahakan tanaman kelapa sawit.

Projek tersebut yang akan dijalankan di kawsan hutan simpan turut akan mencerobohi sebahagian daripada Tanah Adat dan Wilayah Orang Asli di 4 buah kampung tersebut. Penduduk kampung hanya mengetahui tentang rancangan tersebut apabila mereka melihat papan tanda tentang projek didirikan di tapak yang akan diceroboh.

Dalam sesi dialog dengan ahli parlimen Gopeng YB Lee Boon Chye dan peguam Orang Asli Bah Tony dan beberapa NGO yang lain, penduduk kampung telah menyuarakan ketidakpuasan mereka dan tekad mereka membantah projek tersebut.

Menurut pegawai lapangan Sahabat Alam Malaysia Encik Meor Razak yang turut hadir, kerajaan Perak telah menukar status tanah kawasan tersebut dari hutan simpan ke tanah milik.Projek tersebut bukan sahaja akan menjejaskan rezeki dan kehidupan Orang Asli, ia juga akan menjejaskan kawasan tadahan air dan mengugat hidupan liar kerana kawsan tersebut ialah koridor hidupan liar di central forest spine.

Penduduk2 yang ditemuduga berikut membantah sekeras-kerasnya projek yang akan memusnahkan tanah adat dan wilayah mereka.


No comments:

Post a Comment